Cand se intocmesc facturile de achizitie in cazul contractelor comerciale?

Cum se intampla in fiecare zi, si astazi, am primit un telefon de la unul din partenerii mei ce administreaza o librarie, care mi-a adresat urmatoarea intrebare: „Am primit in librarie, 1000 de carti de la furnizorul X. Ce fac cu ele? Intosmesc nota de intrare receptie la toata cantitatea de marfa sau doar la acele cantitati pe care urmeaza sa le vand in librarie?”

Imediat mi-am dat seama ca omite sa-mi spuna un amanunt foarte important si anume, daca pentru acele carti s-a intocmit un contract de vanzare-cumparare sau un contract de consignatie. era clar ca trebuie sa lamuresc problema inca de la bun inceput.

Iata ce se intampla si intr-un caz si in celalalt: ca si regula, se va intocmi nota de intrare-receptie pe toata cantitatea de marfa intrata in gestiune. Subliniez cel putin doua motive importante pentru care este nevoie de un NIR: in primul rand, NIR-ul este documentul justificativ intern pe baza caruia se receptioneaza orice marfa si in al doilea rand, constituie document justificativ in fata organelor de control (garda financiara, politia economica, etc).

Daca la baza achizitiei se afla un contract de vanzare-cumparare, se va face receptia in gestiune pe baza nir-ului in care se va inscrie, pe langa elementele de baza si pretul de vanzare al produselor. Descarcarea din gestiune, se va face pe masura vanzarii, la costul de achizitie. Diferenta dintre valoarea de vanzare si costul de achizitie reprezinta tocmai profitul unitatii.

Dar ce se intampla atunci cand achizitia sta la baza unui contract de consignatie? Ei bine, si in acest caz se va intocmi, de asemenea, o nota de intrare-receptie pentru toata cantitatea de marfa introdusa in gestiune, incredintata librarului (denumit consignatar) de catre furnizor (denumit consignant) in baza contractului de consignatie si a unui proces verbal de predare-primire. In acest caz, furnizorul nu va mai intocmi factura pentru marfa predata. Pe masura ce librarul vinde cartile, acesta ii va solicita furnizorului sa intocmeasca facturi doar pe acele cantitati vandute si la preturile de achizitie agreate prin contract. Furnizorul aplica o reducere (agreata in prealabil impreuna cu librarul), reducere ce se va concretiza, in final, in profitul librarului.

La final, partenerul meu mi-a multumit pentru timpul acordat si rabdarea cu care i-am explicat toate aceste lucruri, bifand inca un aspect nelamurit pana in acel moment.

Lasă un răspuns

